dnevnik.bg
Големият дебат, който трябва да се води преди местните избори наесен, е дали хората са съгласни да живеят в мръсен град или предпочитат силно ограничение на трафика, да ползват градския транспорт и да се возят по повече от един в колата. Така министърът на околната среда и водите Нона Караджова коментира в предаването "Седмицата" на "Дарик" радио заключенията за България от оповестения преди ден доклад на Европейската агенция за околна среда.
Фините прахови частици и азотните окиси са основните замърсители на въздуха в България, близо 60% от българите дишат въздух, в който тези частици са над нормата, а над 20% дишат азотните окиси от трафика на автомобилите, се казва в доклада. Автомобилите са и основен източник на шум в градовете.
По думите на Караджова почти всички общини вече разработват програми за преодоляване на замърсяванията, но закъснението е голямо, защото тези планове е трябвало да бъдат представени в Брюксел още в началото на 2009 г. Заради това България може да бъде сакнционирана от Европейската комисия.
Предстои междуведомствена работна група да разработи предложения за законодателни промени, които да помогнат за решаването на проблема със замърсяването. Помолена да уточни дали се мисли за въвеждане на нов екоданък или такса, Караджова отговори, че данък или данъчно облекчение са само една от мерките, която може да стимулира обновяването на автопарка. Друг подход е подобряване на организацията на движението в градовете - зелени вълни, бус ленти, метрото.
България стои добре в Европа по отношение на защитените територии, а по изхвърляне на парникови газове сме в златната среда на един жител, каза Караджова, цитирайки европейския доклад.
Няма коментари:
Публикуване на коментар