
Формалното начало на последната програма на ЕС за проучвания в областта на защитата на гражданите на общността от заплахи от най-разнообразен вид и реакция при кризи е от януари 2007 година. До 2013 г. за изследвания в тази сфера са предвидени близо милиард и половина евро, т.е. по близо три евро на всеки европеец.
На политическо и експертно ниво се формулират целите и задачите, а фирмите и техните експерти търсят начини за тяхното постигане. Обобщено, целта е гарантиране на повече сигурност вътре в ЕС, чрез преодоляване на заплахи, възникнали включително и далече извън Стария континент. Понякога сигурността на Брюксел зависи от това, което се случва в Кабул, отбеляза преподавателят от института “Егмонт” Свен Бископ.
Новите предложения на производителите на технически средства са разнообразни - камери за разпознаване на биометрични данни, с видимост във всякакви условия, телекомуникация по нестандартни способи, роботи за обезвреждане на опасни вещества и устройства, оборудване за специални екипи. Тази индустрия е голям пазар и тепърва ще се развива, отчитат експертите в областта.

Системите свързват сигнала от множество буйове в морето и данните от сателитно наблюдение. Така плаващите в морето устройства засичат с помощта на разнообразни технологии движенията на хора и предмети, като дори са в състояние да определят броя на хората в малка рибарска лодка. Сред трудностите пред системите са т. нар. слепи зони, т.е. моментите, в които нито един сателит не покрива със сигнал дадено пространство в морето. Според експертите, нарушителите на граничния ред имат представа за това и се възползват от слабите места в технологията.
Най-общо казано, всички плавателни средства, които имат разрешение да се движат в даден район, получават право, подобно на системата на търговската авиация със слотове, което им осигурява коридор за преминаване. Всяко плавателно средство получава уникален код, който излъчва постоянно и така системата разпознава редовните от нарушителите.

Сигурността на гражданите на ЕС е основно тяхно право, което сме длъжни да осигурим, смята европейският комисар по индустрията Антонио Таяни. Предизвикателство е да привлечем обществото към дебатите по тази тема, особено на наша страна, коментира Клаус Тома от института “Фраунхофер”. Причините са, че разработваните технологии са скъпи и агресивни към свободата на личността. От друга страна, когато възникне инцидент, властите биха били обвинени, че са допуснали той да се случи.
Не можем да решим утрешните проблеми с днешни средства, коментира европейският комисар по вътрешните работи Сесилия Малмстрьом. Общите заплахи трябва да бъдат преодолявани с общи усилия, добавя тя по повод идеята европейските страни да създадат общ фонд за финансиране на проучванията в областта на сигурността. За намаляване на разходите за изследвания се предвиждат съвместни проучвания със специалисти от САЩ, тъй като засега екипите от двете страни на Атлантическия океан често действат самостоятелно в сходни направления, което води до двойни разходи с една и съща цел.
Николай Желязков
Няма коментари:
Публикуване на коментар