петък, 18 февруари 2011 г.

Създават звено за работа в бързотечащи реки към Гражданска защита?

dariknews.bg

Трето годишно събиране на хората, практикуващи спортове в бързи води e организирано от Българско каяк общество.

Българско каяк общество (БКО) е създадено от малка група ентусиасти, които ползвайки опита на по-старите в бранша, загребаха смело по реките, за да обединят силите си, с цел да популяризират и развиват каяка в бързи води, както и да защитават интересите на всички привърженици на този вид спортове. Освен каяк в бърза вода, през последните години 5 години БКО успя да вдъхне нови сили и да доразвие идеята за водния туризъм в България. Сайтът www.whitewater-bg.org и форумът към него, които БКО създаде и поддържа, вече са основното средство за комуникация между каякарите в цялата страна и за привличане на нови привърженици на тази идея.

Ежегодно БКО организира каякарски събор на река Струма със състезание за начинаещите и по-малките. Без големи бюджети и спонсори в него участват над 80 души на различни възрасти от цялата страна. Друга приоритетна дейност на Българско каяк общество е организирането на курсове за безопасност и управление по реките. Почти всяка година дружеството също така намира и разработва нови трасета за спускане в България и чужбина. От тези походи се черпи ценен опит и развива рутина. Вече са разработени и изучени както най-популярните, така и по-екзотичните реки в държави като Черна Гора, Гърция, Босна и Херцеговина, Словения, Чехия и Австрия.

Има и многото проблеми, с които каяк обществото се сблъсква:

- Реките в България са мръсни и неподдържани.

- Стопанисването на коритата им е изключително затруднено от бюрокрация и докато дадена река не прелее, така че да причини щети за стотици хиляди левове и да загинат хора, никой не взима отношение.

- Практиката показа, че у нас е по-лесно да се изгради малка ВЕЦ, източвайки фондове и нарушавайки екоразнообразието в района, отколкото да се накара регионална басейнова дирекция да почисти падналите дървета и боклуците в реката.

- Има очевидна липса на отговорност, контрол и координация между държавните институции, които трябва да се грижат за това. В България реките са под управлението на басейновите дирекции, дърветата – на горското стопанство, боклуците – на населените места, измервателните станции за нивото на реките - на Националния Институт по Метеорология и Хидрология (НИМХ). Всички те не действат в посока превенция, а реагират постфактум след възникнал проблем.

- Последствията се трупат и върху Гражданска защита, които все по-често се явяват в ролята на гробари и трудно намират съдействие от властите.

Ето и няколко тъжни факти от изминалата 2010 г.

- При първото пълноводие на годината, за кратък период от време, загинаха двама каякари, като едни от основните причини за това, бяха падналите дървета и непочистени корита.

- През следващите месеци само на Струма бяха направени 4 акции за издирване на изчезнали хора, които се оказаха загинали. В тези спасителни дейности единствено клубовете по каяк и рафтинг успяха да реагират адекватно, извършвайки нужните действия в помощ на властите.

- Едва след инцидента със скъсването на международния път Е79 към Кулата в района на Кресненското дефиле през декември и падналия в р. Струма камион, отговорните органи проявиха интерес към създаването на звено за работа в бързотечащи реки към Гражданска защита.

Подобни инциденти, неуредици и проблеми пречат както на българското общество, така и на чуждите туристи и каякари, които имат интерес към нашите реки. Липсата на уреденост и на достъпна публична информация за нивата и условията в реките отблъсква хората и ги кара да избират други дестинации, защото реките освен трасета за спускане и туризъм са и огледало на културата на всяка нация!

Българско каяк общество се срамува да публикува подобна информация в международни сайтове и се надява да дойде денят, в който ще може без притеснения да впише българските реки като трасета за туризъм.

Чистата река може да ти разкаже много неща - това ще е и основния акцент в дейността на Българско каяк общество през идните години.

Няма коментари:

Публикуване на коментар