e-vestnik.bg
Всяка година в Нюрнберг, Германия, от 3-и до 8 февруари става един чудовищен панаир – на играчките.
Това е панаир с огромно значение за света – за неговото настояще и бъдеще.
На това изложение НЕ се представят компютърни игри.
Това изложение е фокусирало в себе си онази част от света, която може да мечтае и да твори. Не само децата. (Б. р. - подобни панаири има и в Лондон, и Ню Йорк).
Оказва се, че Евросъюзът финансира във всяка страна членка снабдяването на детски домове и училища с играчки, развиващи творческото мислене, а в България на никого не му пука за това.
Погледнато от българска гледна точка това с играчките вероятно звучи празноглаво, тъпо или просто поредната глупост.
Но…
Тази година е имаше над 2600 изложители от 64 страни.
Изложението е посетено от над 76 000 посетители от 115 страни.
Брой журналисти посетили събитието: 2500.
Какво точно се случва на това изложение?
Панаирът е разположен в 12 халета. Има вътрешен безплатен панаирен автобус. Най-вероятно шест дена няма да ви стигнат за да разгледате всичко на изложението.
Тук, в Нюрнберг, се представят играчките, с които започваме да образоваме нашите деца от първите им мигове в живота. Тук се предлагат новите концепции за образователни и развиващи креативността играчки и помагала в детските ясли, детските градини и училищата.
Идеята да се образоваме непрекъснато съществува на практика като линия във всичко излагано тук.
Освен за децата, играчките за подрастващи и възрастни са издигнати на пиедестал. Като се започне от радио управляеми хеликоптери, самолети, подводници и колички и се завърши със страхотни композиции от влакове, гари, аутобани с летящи по тях коли.
Игрите свързани с логиката, познанието и експерименти се представят на различни щандове, на които те канят да поиграеш.
В крайна сметка се намираме в ерата на ХОМО ЛУДЕНС или в превод от латински ИГРАЕЩИЯТ ЧОВЕК.
Защо е важно това изложение за света?
Освен за търговците на играчки, това изложение представя идеи, възможности и решения. Тук търговците на играчки се намират в ролята на посредник, между измислящите играчки и игри, и желаещите да си играят.
Играчката възпитава, развива и държи човека любопитен без значение от неговата възраст. Колкото и странно да звучи, играчките правят да има по-малко идиоти и екстремисти по света. Шансът вашето дете да стане социопат, дрога или алкохолик рязко намалява с ползването на играчки, които развиват социалното общуване като логически игри, групови игри, радио-управляеми модели и т.н. Или казано като клише – “Играчките за един по-добър свят”.
В Нюрнберг тази година има тенденция към която се стремят много фирми: Toys go green. Или по български – „Играчките да са си естествени”. Идеята е, освен играчките да не са опасни за децата, при тяхното производство и след изхвърлянето им да не вредят на околната среда. Основно има играчки изработени от хранителни продукти , които не се ядат, но ако попаднат в стомаха са безопасни. А като се изхвърлят се разлагат естествено.
Лоши новини за България и нейното настояще и бъдеще
Сега много от вас ще си зададат въпроса: Какво общо има България с панаир в Германия, и то за играчки?
Отговорът е прост: Нищо.
Просто в България никой не се интересува от играчки, които развиват логиката, мисленето или просто познанието.
Извинявам се на мислещите хора, извинявам се на шепата хора които са почитатели на логически игри, на малкото моделисти пускащи кораби, самолети и хеликоптери.
България е страна на чалгата и простащината. Важното е да си тъп и нискообразован, с някаква лесна диплома.
На щандовете за образователни играчки, ми казаха, че не са разговаряли с български фирми и търговци. Всеки търговец, който се опита да заложи на желанието на българина да си поиграе интелигентно, е фалирал.
Попитаха ме:
- Как е организирано в България снабдяването на помагала за училищата или за детските градини?
- Ами не е организирано – им отговарям аз.
- Но Евросъюзът отпуска на всяка страна пари за такива играчки и помагала всяка година.
- Да. Питал съм едно-две училища, но те ми отговориха , че трябвало да има конкурс. Това било голяма разправия. Можело да ги обвинят в корупция и за това по-добре без помагала.
- Но така вашите деца не се образоват като останалите в Европа.
- Така е – нашите деца са без помагала, в училищата няма корупция, а ние връщаме пари на ЕС, защото не можем да ги използваме.
Подобен разговор бе проведен и за университетите и специализираните ни училища.
Ние, българите, ама наистина нямаме никаква представа колко напред са отишли нещата в образованието чрез игра. Човек трябва да учи лесно и приятно. Учението е радост и друг контакт със света, а в България – мъка, мъка.
Как беше представена България на това изложение? С четири фирми на четири щанда. Няма да коментирам, защото се познавам лично част от хората.
Интересно около панаира
На панаира са абсолютно забранени продажбите – това не е пазар. Ако хванат изложител или посетител да купува или продава нещо, влиза в черен списък и - глоба. Билетите са поименни и няма измъкване, другата година не те пускат. (Има и чакаща листа, за да си изложител, т.е. няма място за всички желаещи и може да почакате две, три или повече години за да имате щанд).
Ако си купите билет за панаира, той ви е и карта за градския транспорт. Градският транспорт е доста скъп в Германия, но точен. Карта за деня – 4,20 евро. Това е за близък радиус.
В панаира НЕ могат да влизат лица под 18 годишна възраст. Това е място за бизнес. Изключения не се допускат. Рев на деца чупещи мостри – няма.
Едни хора от Бразилия отчаяно молиха на входа за дъщеря им, която след два месеца навършва 18 години, да я пуснат. Обясняваха, че са минали хиляди километри. Без шанс. Момичето не бе допуснато - германци!
Този панаир е ключов и за хората от Нюрнберг, и за икономиката на Германия. В периода на панаира (а и на другите панаири) цените на хотелите и частните квартири скачат 3 пъти. Отговорът на германците е – ние правим страхотни панаири. Панаирите са за тези, които могат.
Има и хотели с по-ниски цени по 70 евро двойна стая, но ги запазват за 20 години напред по време на панаира.
Кръчмите преливат от хора. Магазините продават. Икономиката в града върви нагоре.
Германците са изключително гостоприемни и всичко е много „интернешънъл” в този сезон. Сякаш цяла Германия проговаря на английски.
На панаира е абсолютно забранено да се снима. Може с разрешение на собственика на щанда. Изключение се допускат в залите с радио-управляеми играчки и залата с влакчетата и то не за всички продукти. Следва глоба, черен списък и изтриване на картата. Особено дизайнерските неща са под строга защита.
Впечатляващи играчки
Има добре забравени неща, които сега се преоткриват и чисто нови идеи.
- Създаването на геометрични фигури с ластици. Лесно, гениално и рязко превръщащо геометрията в забава.
- В областта на карнавалните дрехи и маски моделите са непреразказваеми.
- Йо-Йо играта започва нова еволюция.
- Съоръженията като скейтборд и превръщането на всяка обувка в мини скейт е хит.
- За най-малките са създадени множество бои с които да се цапат безвредно, безопасно за къщата и дома. Без тревога за дрехите им.
- Германската фирма HABA (Хаба) www.haba.de, водеща в играчките за деца от 0 до 6 г. показа , че Toys go green може да са много впечатляващи. Дизайн + развиване на интелекта на детето и фината моторика са в основата на продуктите на HABA.
- В света на иновациите радост за всеки мечтател е – 3D принтерът. Тук австралийците са ни предложили една мечта да стане реалност. Взимате 3Д чертеж на ваза, подавате го на принтера и получавате 3Д ваза от материала – ТПС с кухините и релефите на вазата. Цена на принтера засега е 10 000 щатски долара. Наистина бях впечатлен.
- Ученикът, училището и познанието са водещи.
- Дървените играчки заемат достойно една зала.
- Играчки тип “носталгия” или копие на играчки от преди 50 или 100 години също са на мода.
- Към изящното в света на играчките са влакчетата “Мерклин” (maerklin.de), на една от най успешните фирми в Германия, с годишен оборот за 2010 г. около 2,5 милиарда евро от продажба на влакчета. Цена на новото локомотивче – 480 евро. То е дълго около 10 см и е прекрасно. Комплект на “Мерклин” с локомотивче , 4 вагона и малко линии струват около 3500 лева. Разбира се, има и по-евтини влачкета на различни производители.
- За момчетата бе забавна летящата чиния на френската фирма Parrot с вградени две камери и управлявана чрез iPhone /iPod Touch/ iPad. Продава се и в България от zigifly.com.
- Радио-управляеми колички задвижвани чрез разлагане на вода с водородна клетка на корейската фирма “Хоризонт”.
- Новото при количките е – радио-управляеми колички с обикновен бензин 95, с двутактов двигател, скорост 90 км/ час, дължина около 90 см.
- Свръх бързи моторници, изящно изработени – на “Граупнер” – дължина 1.20 метра – цена 1600 евро.
- Новата линия на ултра мини хеликоптери и колички – с дистанционно – дълги около 5 см. за количките и вероятна цена в България – около 45 лв. и мини хеликоптери с вероятна цена 90 лв.
- Стендовият моделизъм е представен силно от полски и чешки производители. Акцентът е военна техника от Втората световна война и основно германска военна техника.
- Дизайнерските кукли и мечета. Това са колекционерски продукти с увеличаваща се стойност. Едно интересно хрумване на една холандска фирма да представи кукли с облекла на хора с различни носии. Височина на куклата 50 сантиметра.
- Zwergnase, Германия, отново очароваха публиката с Найки. Продавач на подобни кукли на дизайнери и създател на дизайнерски кукли в България е Peretty Things Workshop (Работилница Красиви Неща).
Светът е място за игра и това се вижда най-добре на Панаира на играчката в Нюрнберг. Ако сте се взели прекалено на сериозно, или си нямате хоби, ако сте сърдит или обиден млад или стар човек, защо не отидете да си поиграете? Обещавам ви – светът ще ви се усмихне!
Веселин Бешевлиев
Няма коментари:
Публикуване на коментар