понеделник, 20 декември 2010 г.

На щанда на Величко Кръстев


На щанда на Величко Кръстев се предлагат само български минерали. И не случайно – той е от Кърджали, столицата на Източните Родопи, съкровищницата на България.
Работил е в Бентонит-Кърджали като проектант-взривни работи. Занимавал се е с перлити и зеолити. Разказва: „Взривът е мигновено химично превръщане на веществото със страхотно разширяване (10-ки и 100-ци пъти) с иницииращо вещество (детонатор), необходимо, за да ускори реакцията...

Интересният разговор е прекъснат от момиче, което смело посяга към един минерален образец и казва: „Взимам го!” Странно, няма разговор за цената. Усетила въпросителния ми поглед, тя пояснява: „Той е най-големия естет! От години съм негова клиентка, имам вече цяла колекция, създадена по негови съвети, която се откроява от всичко останало.”
Изяснява се, че момичето, с професия графичен дизайн, е колекционер и любител на минерали, не пропуска базар и е постоянен клиент на Величко Кръстев.

Той оглежда с прощален поглед, погалва и опакова избрания образец - красива кварцова друза с бразилски двойник. Разговорът се води между двамата – равностойни познавачи:
- Както и да го въртиш, все е красив, блестящ кварц.
- При теб знам, че няма компромис.
- Я да видя, има ли някъде ударено? А, само в края, това е нищо.
Обръща се към мен:
- Виж, вече има „око”!
- Бегъл поглед – и знам какво е. Погледни тук, това са фантоми, нали?
- Дай да видя! Аз това не съм го заглеждал. Наистина, вътре има по-малък кристал, с газови включения, мехурчета. Сега цената му става друга, но не и за теб.
- Може ли да видя и този?
- Зелен кварц, поръсен с родохрозит. Да го видиш само как блести на светло... За теб е 10 лв.
- Взимам го. А този, големият? Замислям се, дали да ми го запазиш?
- Ще ти го дам за 40, макар че струва 100. Нали съм ти казал: по-добре едно, ама хубаво, отколкото 5 дребосъка.
- Да, вече правя колекция на друго ниво.

Към мен:
- Давам отстъпки, но според човека. Когато знам, че няма да го препродаде и е истински ценител. Занимавам се с минерали вече 38 години. Сам откривам ясписи, ахати, опали, кварц и аметист, калцит, коралит, фосили...

Няма коментари:

Публикуване на коментар