вторник, 18 януари 2011 г.

Пясък вместо асфалт на пътя

stroitelstvoimoti.com
Иновативният метод за по-”зелена“ инфраструктура включва обогатяване на изходната суровина с микроорганизми
При направата на пътища суровината може да се добива от пясъчни находища в района

Биопроцес при преработката на пясъка стои в основата на концепцията за създаване на иновативен материал, който да замести традиционния асфалт.

Проектът „Sand.stone.road“ на Thomas Kosbau и Andrew Wetzler от Съединените щати спечели голямата награда в конкурса „Iida awards 2010“, организиран от Designboom съвместно с Incheon metropolitan city (Южна Корея). 

Иновативният метод

Обичаен микроорганизъм (Bacillus Pasteurii Microbe) променя свойствата на пясъчните зърна и ги превръща в стабилен материал, който може да се използва за сигурна и надеждна пътна настилка. Процесът на „отглеждане“ на биологично модифициран пясък не е сложен и освен споменатия микроб за направата му се използва пясък от областта, в която ще се изгражда пътят. Полагането се извършва със специални машини, които едновременно смесват пясъка с микроорганизмите, насипват го и го трамбоват. Наслагват се няколко 10-сантиметрови пласта, всеки от които се „циментира“ с микробната смес и гарантира здравина и устойчивост на настилката. 

Необходимостта от алтернатива

Разбирането, че е необходимо да се намери алтернатива на досегашния метод за настилане на пътищата с асфалт, който е отпадъчен материал при преработката на нефт, стои в основата на проекта.

Желанието на двамата дизайнери е да осигурят по-добра околна среда. „Светът има проблеми с един материал, който се намира пред вратата на всеки дом. Асфалтът се използва като материал за настилка през последните 80 години. При неговото производство, полагане и експлоатация се отделят изключително токсични химикали. За настилка на пътищата се използват огромни количества петрол, например за асфалтиране в Южна Корея са използвани 5 пъти повече литри петрол, отколкото бяха разлети в Мексиканския залив. Нашият проект предлага една органична алтернатива за създаване на настилка от пясък, като така се елиминират всички вредни ефекти от използването на асфалта“, поясняват новаторите. 

Проблемите на асфалтовите пътища

Стандартна централа за преработка на асфалт излъчва в околната среда около 33 560 килограма токсични съединения и парникови газове само за една година.

Средно за направата на 1 км асфалтов път са необходими цели 320 барела с петрол. Пресен пример е полагането на пътна асфалтова мрежа в Южна Корея, където за постилането на 86 990 км пътища са изразходвани 27 853 415 барела с петрол.

Международни лекарски асоциации, позовавайки се на редица медицински проучвания, твърдят, че вредните газове, излъчвани от асфалта, са канцерогенни за човека, причиняват вътрешноутробни дефекти, силно вредят на човешката кожа, телесните течности и имунната система.

Традиционните пътни настилки се нагряват на повърхността си до температури от порядъка на 48-67 градуса Целзий и загряват както околния въздух, така и дъждовната вода, която след това се влива с повишена температура в местните водоизточници.  

Глобални решения, които предлага модифицираният пясък

Пътищата от биопясък увеличават отражателната способност на пътната настилка с около 20%, което би довело до средно понижение на температурата в градска среда с около 2-3 градуса.

Поради своите особености пясъчните пътища намаляват изпарението на вредните емисии, отделяни от превозните средства и отразени в атмосферата посредством пътната настилка

Изчисленията сочат, че ако 39% от градовете в световен мащаб използват новото покритие, то ще се намали отделянето на емисии CO2, еквивалентни на 400 билиона долара.

Пътищата от пясък увеличават възможността да се вижда по-добре в тъмното и така допринасят за по-голяма безопасност на пътя, като едновременно с това намаляват нуждата от осветление и отново се спестява енергия.

И ако ползите за околната сред не са достатъчни, финансовите предимства също могат да убедят и дори да принудят много фирми да започнат да използват пясък. 222% е скокът в цената на асфалта за периода 2003-2008 г. и пазарната му стойност продължава да расте заедно с тази на петрола.

Тъй като пътните артерии са ключова част от инфраструктурата на всяка страна, то превръщането им във възможно по-”зелени“ би следвало да е главен приоритет навсякъде по света.
Асфалтовите настилки са скъпи, а и нанасят вреди на околната среда

Няма коментари:

Публикуване на коментар