GreenTech.bg
Снимка: fuelcellsworks.com
Едно изследователско сътрудничество в Англия е довело до създаването на синтетично гориво на водородна основа, което би могло да се окаже с по-стабилна цена от нефта и в същото време да не отделя никакви въглеродни емисии при изгарянето си в автомобилен двигател с вътрешно горене.
Горивото е разработено от учени от Cella Energy – млада компания, обособена от лабораторията Rutherford Appleton при Университетския колеж в Лондон и Оксфордския университет. Горивото се базира на сложно химическо съединение, наречено хидрид, което съдържа водород. Хидридите се използват в някои популярни видове батерии (никел-метал-хидридни батерии) за съхранение на енергия и от доста време биват разглеждали като начин за съхранение на водород в електрическите автомобили, задвижвани с водородни горивни клетки.
Проблемът, според Cella Energy, е в това, че традиционните средства със съдържание на хидриди не са добре проектирани. Според сайта:
„Съхранението на водород, постигнато досега, се прави под високо налягане в цилиндри за съхранение с налягане до 700 пъти по-голямо от атмосферното налягане или при в течна форма супер охлаждане при -253 градуса Целзий, – се казва на сайта на Cella. – Това не е практично решение за приложение в по-голям мащаб, тъй като тези методи за съхранение на водород се нуждаят от големи количества енергия за сгъстяване или за охлаждане на водорода, а от друга страна създават сериозни рискове за безопасността“.
В Cella Energy са намерили начин при ниска цена да улавят и съхраняват хидридните съединения в нано-порест полимер с микро-сфери. „Материалите за съхранение на водорода се съхраняват при стайна температура и налягане, което означава, че въпросните материали могат да се прилагат в стандартен резервоар за гориво. Те не изискват използването на големи тежки бутилки, предназначени да издържат на високо налягане, каквито обикновено се използват за резервоар за водород“.
Микро-сферите правят хидридите по-ефективни като гориво, но освен това служат като филтър, който ги предпазва от досега с вредни химикали и ги защитава от досега с кислород и вода. Остатъчният продукт изглежда подобно на бяла салфетка или на прах.
И тъй като микро-перлите се движат като течност, те могат да бъдат използвани по поне два начина:
като начин за сигурно съхраняване и предоставяне на водород за използване в двигатели с вътрешно горене или горивни клетки;
като горивно добавка за намаляване на въглеродните емисии от въглеводородни горива като бензин, дизел и др
Според шефа на Cella Energy Стивън Волер, първите тестове са показали, че „микро-перлите могат да бъдат използвани в съществуващите превозни средства, без да се налага изменение на двигателя“.
Няма коментари:
Публикуване на коментар