неделя, 23 януари 2011 г.

Мартин Ангелов: Можем да летим в градски условия

cross-bg.net
Необичайна, но не и непрактична, оригиналната идея на младия архитект грабва от пръв поглед

Какво представлява Колелиния - разкажете ни как се роди идеята и какво се случва с днешна дата?
Идеята се роди случайно, в размисли за един международен конкурс, буквално беше първото нещо, което ми дойде на акъла. Оттам нататък развитието на идеята се превърна в мое хоби с резултат.

Какво включва съоръжението?
Основно се базира на стоманени опънати въжета, улеи за колелата и специални механизми за осигуряване. Идеята е да е възможно най-просто и лесно за инсталиране.

Какви ресурси са необходими, за да се реализира идеята на практика?
Аз в момента действам по съвсем базисен прототип, с лични средства и материали. Тези изследвания ще покажат как ще се развие.

Печелите първо място в архитектурен конкурс „Line of Site" в категорията „City Transportation Interchange", как се почувствахте тогава?
Разработвах един основен проект с който да участвам и всъщност реших в последния момент освен него да пратя и първообраза на колелинията във формат на скица с молив правена за 5 минути. Изненадващо с тази скица се класирах за финала в Лондон заедно с още 6 човека и там представих първата разработка в детайли и спечелих моята категория.

Има ли условия проектът да се реализира в София - какви са мненията и коментарите?
Проектът е универсален. Честно да ви кажа реакциите на хората са ми по-интересни от самия проект, получават се сериозни дискусии. Трябва да се знае, че за масова употреба е още твърде рано. След прототипите първо възможно приложение може да е във формат на атракцион или туристическа линия.

Първоначалната Ви идея е да имитирате скиорски лифт, как във времето идеята се разви и как точно изглежда днес?
Не, никога не е била идеята да имитирам лифт, принципът е обратен, при лифтовете въжето се движи и системата е централизирана, докато тук въжето е статично и всеки си отговаря за собственото придвижване. Идеята се разпространи изненадващо по света и участва в доста интересни събития по света, всичко може да се проследи на сайта.

Защо точно ,,Колелиния"?
Защото първоначалното име на проекта беше Line of Bike заигравка с името на конкурса. После реших да го побългаря с думите колело и линия.

Защо няма правилни политически решения, свързани с безопасността на велосипедиста?
Защото на никой не му се занимава, явно няма голяма печалба от това. По-лесно е да си тънем в мизерия. По света обаче са разбрали, че велосипедът не само е сериозен фактор в облекчаването на трафика, но и го ползват в общинските си кампаниите като PR. Това е вече утвърден начин на живот, а не екзотика, като при нас. Нужна е критична маса обаче за да се променят нещата.

Какво е мнението Ви за настоящето на транспорта в големите градове, къде виждате проблемите и какви решения бихте предложили?
Дълга тема. Не добро управление и мониторинг. Нужно е облекчаване на идеалните центрове от коли, степенуване на таксите за паркиране. Пешеходните потоци са оставени на произвола на съдбата, а това дава характера на един град, не шосетата.

Къде да очакваме да видим реализиран проекта?
Надявам се някъде наблизо до София или в едно градче в Италия.
Интервю на Яница Маринова
Информационна агенция КРОСС

Няма коментари:

Публикуване на коментар