profit.bg
Спортна кола, която харчи по-малко от литър на сто и яхта, задвижвана изцяло от слънцето. Всичко това съществува и ще ви го покажем точно в момента, който според британските учени е най-стресов.
Наелектризираща ярост
Вторник сутринта е най-напрегнатата част от седмицата. Пикът на стреса клони към десет часа, показват допитванията сред активно работещи хора и сред такива, които активно им пречат да си вършат работата. Добрата новина е, че натрупаната ярост може да се превърне в полезно електричество.
Индийски учен е автор на забавното изделие, върху което всеки може да излее яда си и да го превърне в приятна, мека светлина. Кръглата топка всъщност представлява уникална лампа, облечена в противошоково пардесю и снабдена със специален генератор. Именно той превръща нанесените нервни шамари и юмруци в енергия. Тя пък се натрупва в батерия, а крайният резултат е светлина в по-тъмната и спокойна част от деня.
Засега няма данни как работи уредът в боксова зала, но със сигурност има какво да се очаква от него в подобна ударна обстановка.
Светещи гени
Дърветата пък могат да решат проблема с липсата на улично осветление, убедени са учени от Кеймбриджкия университет. На ниво дървесни гени те са вкарали структури, на които се дължи флуоресцентното светене на светулките и на една морска бактерия. Резултатът е сияещо дърво. Не е ясно в кой период на бъдещето то ще замести лампите или ще освети тъмата на Борисовата градина в София, да речем.
Бъдеще отвъд петрола
В много по-близко бъдеще, обаче, по шосетата ще се появи един автомобил, който с право може да бъде наречен „страшилището на бензиностанциите".
Ето защо:
При сегашните цени на бензина и дизела всеки шофьор може да си мечтае за пътуване от София до морето с четири до пет литра. За цялата дистанция. Това не е шега, а напълно реално постижение. Концептуалният автомобил, който харчи 900 грама дизелово гориво на сто километра, се нарича XL1 и е разработка на Фолксваген. Моделът беше показан на автоизложението в Доха, Катар. Там, където все повече се инвестира в бъдеще отвъд петрола.
В този смисъл XL1 разполага с хибриден двигател. Тайната на ниския му разход е и в аеродинамичния дизайн, съчетан със свръхлеки материали. Това прави колата особено пъргава и й позволява да ускори от нула до сто километра за по-малко от 12 секунди. Литиево-йонната батерия и електрическия двигател на автомобила пък му осигуряват преход от 35 километра без абсолютно никакъв разход на течно гориво, тоест без никакви вредни емисии.
В Доха беше представена и концепцията за спортен автомобил-мечта с електрически двигател. Той е с марка „Порше" и всъщност има два електромотора при предните гуми, които го изстрелват от нула до 200 за девет секунди.
Андре Йостехузен, директор продажби за Близкия изток, обясни концепцията:
„Хибридната технология се развива. Наблюдават се нови инициативи, които вече се прилагат на пазара. Смятам, че в близките пет до десет години тя ще се превърне във важен фактор, който ще обхване Западна Европа, а оттам и други пазари по света"
Изводът от видяното в Доха е: впечатляващите автомобили на бъдещето ще са бързи, но преобръщат представата за ревящи двигатели и миризма на изгорели газове. Остава единствено удоволствието от вятъра в косите.
Яхта на батерии
Всички тези автомобили все пак се нуждаят от спиране на специални станции за зареждане. Много по-свободна е слънчевата лодка, която черпи енергия от светлината и може да плава и акостира където си пожелае.
Пътуване в океана, водени само от слънчевата светлина. Това вече е напълно възможно. Доказват го 38-годишният швейцарец Рафаел Домжан и капитанът Патрик Моншесо. Пътешествието им започна преди 120 дни от Монако. През изминалата седмица техният кораб акостира край островите Галапагос.
Капитанът Патрик Маршесо разказва: „Ние избрахме Галапагос, защото това е перфектната дестинация за такава яхта. Тя е задвижвана от нов вид енергия, която според мен може да бъде широко използвана именно тук, на Галапагос".
Яхтата е дълга 31 метра. Капитанският мостик е с форма на пилотска кабина, за да осигурява по-добра видимост по време на плаване. Развива скорост до 26 километра в час. Вместо на платна, морският съд разчита на слънчеви панели с площ 530 квадратни метра. За районите, където няма достатъчно светлина, яхтата плава на батерии, които осигуряват енергия за три дни.
Рафаел Домжан, основател на проекта, е бивш парамедик. Убеден е, че с новото си начинание може да помогне на много повече хора, отколкото досега. Затова се е отдал на каузата да докаже, че околосветската обиколка с лодка, задвижвана от слънцето, е напълно възможна мисия. Която ще помогне и на идните поколения да живеят в един по-чист свят.
Няма коментари:
Публикуване на коментар